czwartek, 16 czerwca 2011

[424].



(Stanisław Sojka, Czesław Mozil - Na cześć księdza Baki)

***

w związku z kanciapą byłam w pewnym szpitalu psychiatrycznym dla dzieci.
w korytarzu wisi genialna plansza:


Prośba dziecka
1. Nie psuj mnie. Dobrze wiem, że nie powinienem dostać wszystkiego tego, czego się domagam. To tylko próba sił z mojej strony.
2. Nie bój się stanowczości. Właśnie tego potrzebuję dla poczucia bezpieczeństwa.
3. Nie bagatelizuj moich złych nawyków. Tylko ty możesz pomóc zwalczyć zło, póki jest to jeszcze w ogóle możliwe.
4. Nie rób ze mnie większego dziecka niż jestem. To sprawia, że przyjmuję postawę głupio dorosłą.
5. Nie zwracaj mi uwagi przy innych ludziach, jeśli nie jest to absolutnie konieczne. O wiele bardziej przejmuję się tym, co mówisz, jeśli rozmawiamy w cztery oczy.
6. Nie chroń mnie przed konsekwencjami. Czasami dobrze jest nauczyć się rzeczy bolesnych i nieprzyjemnych.
7. Nie wmawiaj mi, że błędy, które popełniam, są grzechem. To zagraża mojemu poczuciu wartości.
8. Nie przejmuj się za bardzo, gdy mówię, że cię nienawidzę. To nie ty jesteś moim wrogiem, lecz twoja miażdżąca przewaga.
9. Nie zwracaj zbytniej uwagi na moje drobne dolegliwości. Czasami wykorzystuję je, by przyciągnąć twoją uwagę.
10. Nie zrzędź. W przeciwnym razie razie muszę się prze tobą bronić i staję się głuchy.
11. Nie dawaj mi obietnic bez pokrycia. Czuję się przeraźliwie tłamszony, kiedy nic z tego wszystkiego nie wychodzi.
12. Nie zapominaj, że jeszcze trudno mi jest precyzyjnie wyrazić myśli. To dlatego nie zawsze się rozumiemy.
13. Nie sprawdzaj z uporem maniaka mojej uczciwości. Zbyt łatwo strach zmusza mnie do kłamstwa.
14. Nie bądź niekonsekwentny. To mnie ogłupia i wtedy tracę całą moją wiarę w ciebie.
15. Nie odtrącaj mnie, gdy dręczę cię pytaniami. Może się wkrótce okazać, że zamiast prosić cię o wyjaśnienia, poszukam ich gdzie indziej.
16. Nie wmawiaj mi, że moje lęki są głupie. One po prostu są.
17. Nie rób z siebie nieskazitelnego ideału. Prawda na twój temat byłaby w przyszłości nie do zniesienia. Nie wyobrażaj sobie, iż przepraszając mnie stracisz autorytet. Za uczciwą grę umiem podziękować miłością, o jakiej nawet ci się nie śniło.
18. Nie zapominaj, że uwielbiam wszelkiego rodzaju eksperymenty. To po prostu mój sposób na życie, więc przymknij na to oczy.
19. Nie bądź ślepy i przyznaj, że ja też rosnę. Wiem, jak trudno dotrzymać mi kroku w tym galopie, ale zrób, co możesz, żeby nam się to udało.
20. Nie bój się miłości. Nigdy.


podpisuję się obiema dłońmi pod tymi "przykazaniami".

32 komentarze:

  1. Pani Joanno, jestem jedną z przedszkolanek Pani Synka i powiem Pani, że niewielu rodziców wychowuje dzieci tak jak Pani.

    OdpowiedzUsuń
  2. slabo widac
    nawet jak powiekszylam to nie moge przeczytac
    na oczy mi padlo, czy co...

    OdpowiedzUsuń
  3. Genialnie oczywiste i genialnie prawdziwe. Dlaczego najprostsze jest zarazem najtrudniejsze? Muszę to wydrukować i wbić do głowy. Swojej.

    OdpowiedzUsuń
  4. dzieki :)
    moze to tylko lzy tesknoty
    za Mezem, Starszym i Mlodszym
    nieprzyzwyczajona jestem
    nie widziec ich tyle dni
    tzn. Meza przyzwyczajona jestem i czasem nawet lubie nie widziec :)

    OdpowiedzUsuń
  5. bo pewnie niewielu w ogóle wychowuje:)

    OdpowiedzUsuń
  6. przepisałam :)
    teraz lepiej się czyta? ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Znam. Próbuję stosować. Nie jest łatwo. Ale--to najmądrzejszy kawałek o dzieciach, jaki znam. Wymagający. Im dalej w las (dziecko prawie 24), tym bardziej widzę, jak mądry. Trudny. Ale--jak inaczej?
    Dorota

    OdpowiedzUsuń
  8. sama czasem popelniam te grzechy/bledy
    bo dzialam automatycznie
    bo sie nie zastanawiam
    bo jestem zmeczona
    bo...
    dlatego wlasnie dobrze jest czasem przeczytac sobie cos takiego
    to zmusza do myslenia
    do pracy nad soba
    dziekuje :)

    OdpowiedzUsuń
  9. lepiej, lepiej
    i wychodzi na to że jestem idealną matką! tak przeczuwałam:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Taka plansza powinna znaleźć się w każdym domu,gdzie są dzieci...w szkole,w przedszkolu itp placówce.
    Pozwolę sobie jeszcze dodać do tego taka małą Kartę Praw Dziecka, którą wymyślił i zaproponował(?)...tu dowiemy się kto to taki: http://mjtranslate.com/pl/speeches/2  
    (ups!mały pech, chwilowo stronka nieczynna,ale na pewno jutro...dzisiaj będzie dostępna:))

    -Prawo do bycia kochanym, bez konieczności zapracowania sobie na to
    -Prawo do bycia chronionym, bez konieczności zasłużenia sobie na to
    -Prawo do poczucia własnej wartości, nawet jeśli przychodzisz na ten świat z niczym
    -Prawo do bycia wysłuchanym, nawet jeśli nie jesteś interesującym
    -Prawo do bajki na dobranoc, bez konkurencji z wieczornym dziennikiem
    -Prawo do edukacji, w szkołach bez przemocy
    -Prawo, by czuć się uroczym [nawet jeśli tylko matka może to przyznać]

    OdpowiedzUsuń
  11. Się też podpisuję :)
    Się cieszę , że w różnych miejscach takie apele_instrukcje się pojawiają...
    Mam nakie dyktatowskie marzenie: obowiązkowe szkolenie dla wszystkich przyszłych rodziców :) Może świat za kilknaście lat byłby lepszy? Pełniejszych szczęśliwych ludzi :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Michaelina, uważam tak, jak Ty ...
    ja sie z kolei odniose do clipu, nie moj tym muzy ale ile w tym emocji. Bardzo mi się podobało

    OdpowiedzUsuń
  13. Stronka http://mjtranslate.com/pl/speeches/2 już działa :)

    OdpowiedzUsuń
  14. ...i fajnie ,że zwyciężył Johnny Deep...też mi się bardziej podoba niż mój własny stary-;)...żartowałam-;))

    OdpowiedzUsuń
  15. Podpisuję się obiema rękoma, nogami, cyckami, (hmm)
    Gdyby wszyscy rodzice się stosowali , to już byłoby pięknie.
    Oczywiście,że biję się w pierś . Nie zawsze jest tak pięknie, jakby się chciało. Nierzadko brakuje cierpliwości, miłości, zrozumienia. Grunt, żeby o tym wiedzieć.
    Pozdrawiam i ..
    Sis , ciągle czekam na emila @.
    :*

    OdpowiedzUsuń
  16. zara drukne
    i powiesze u mnie
    dla Starego i dla mnie
    albo lepiej w kilku egzemplarzach drukne

    OdpowiedzUsuń
  17. ha! wiedziałam, że się Wam spodoba ta plansza tak samo jak mnie! :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Już druk na lodówce zawisł! Obyśmy tylko pamiętali... Johnny Deep nie jest ładniejszy od Bułecki, co to, to nie!

    OdpowiedzUsuń
  19. To ja tylko dodam, że postulaty te napisał Janusz Korczak :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Pięknie napisane.
    Tylko czemu takie trudne...?

    OdpowiedzUsuń
  21. Anonimowy z 14:11> nie wiedziałam, dziękuję za informację.

    dopisałam dziś ostatni postulat, nie zmieścił się na ekranie telefonu podczas robienia zdjęcia, a wydaje się być dość istotny ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Korczak to był mądry facet.
    A ja po tej lekturze dostałam rodzicielskiej załamki :( Tyle razy nawalam :(((
    Już drukuję, powieszę w kuchni, może jak to sobie z mężem choć po kawałku codziennie poczytamy to jeszcze będą z nas dobrzy rodzice?

    OdpowiedzUsuń
  23. Aśka, Twój blog, jest moim, ulubionym blogiem, chyba wiesz dlaczego...

    OdpowiedzUsuń
  24. wiem.
    bo piszę o tym, co mi strzeli do łba, mam flow :]

    OdpowiedzUsuń
  25. WŁAŚNIE...KOCHAM CIE ZA TO...I ZA TAMTO TEŻ...

    OdpowiedzUsuń
  26. Asiu :D, właśnie :D...kocham cie, czy tego chcesz czy nie :D...

    OdpowiedzUsuń
  27. Anonimowy pisze...
    To ja tylko dodam, że postulaty te napisał Janusz Korczak :)

    17 czerwca 2011 14:11

    Musze Cie rozczarowac Anonimowy.

    To nie zaden Korczak.
    To tlumaczenie (niezle) transkryptu z ponizszej, calkiem wspolczesnej, prezentacji:

    http://www.slideshare.net/ohteikbin/memorandum-from-your-child


    Memorandum From Your Child - Presentation Transcript

    Memorandum From Your Child
    1. Do not spoil me. I know quite well that I ought not to have all I ask for. I'm only testing you.
    2. Do not be afraid to be firm with me. I prefer it. It lets me know where I stand.
    3. Do not use force with me. It teaches me that power is all that counts. I will respond more readily to being led.
    4. Do not be inconsistent with me. That confuses me and makes me try to get away with everything I can.
    5. Do not make promises; you may not be able to keep them. That will discourage my trust in you .
    6. Do not fall for my provocations when I say and do things just to upset you. Then I'll try for other such “victories.”
    7. Do not be too upset when I say “I hate you.” I do not mean it, but I want you to feel sorry for what you have done to me.
    8. Do not make me feel smaller than I am. I will make up for it by behaving like a “big shot”.
    9 Do not do things for me that I can do for myself. It makes me feel like a baby, and I may continue to put you in my service.
    10. Do not let my “bad habits” get me a lot of attention. It only encourages me to continue them .
    11. Do not correct me in front of people. I'll take much more notice if you talk quietly with me in private.
    12. Do not try to discuss my behaviour in the heat of a conflict. For some reason my hearing is not very good at this time and my cooperation is even worse.
    13. Do not try to preach to me. You would be surprised how well I know what's right and wrong.
    14. Do not make me feel that my mistakes are sins. I have to learn to make mistakes without feeling that I am no good.
    15. Do not nag. If you do, I shall have to protect myself by appearing deaf.
    16. Do not demand explanations for my wrong behaviour. I really do not know why I did that.
    17. Do not tax my honesty too much. I am easily frightened into telling lies.
    18. Do not forget that I love and use experimenting. I learn from it so please put up with it.
    19. Do not protect me from consequences. I need to learn from experience.
    20. Do not take too much notice of my small ailments. I may learn to enjoy poor health if it gets me much attention.
    21. Do not put me off when I ask HONEST questions. If you do, you will find that I stop asking and seek my information elsewhere.
    22. Do not answer “silly” or meaningless questions. I just want to keep you busy with me.
    23. Do not ever think that it is beneath your dignity to apologize to me. An honest apology makes me feel surprisingly warm towards you.
    24. Do not ever suggest that you are perfect or infallible. It gives me too much to live up to.
    25. Do not worry about the little amount of time we spend together. It is how we spend it that counts.
    26. Do not let my fears arouse your anxiety. Then I will become more afraid. Show me courage.
    27. Do not forget that I cannot strive without lots of understanding and encouragement; but I do not need to tell you that…do I?
    28. The End Bringing up a child in unskillful ways will lead the child to problematic days.

    OdpowiedzUsuń
  28. 21. Bądź ze mną
    ( nie oddawaj mnie do żłoba bo musisz spłacać raty za ch.. wie co)
    22. Bądź sobą
    ( nie stosuj na siłę nawet najmądrzejszych przykazań, bo wyczuję lipe na kilometr)
    23. Bądź szczęśliwy
    (myśl o sobie, o swoich celach i marzeniach wtedy ja automatycznie nauczę się szukać swoich i do nich dążyć
    24. NIGDY nie zmuszaj mnie do jedzenia :))))

    OdpowiedzUsuń
  29. Po siódme - idea grzechu boleśnie wykoślawia psychikę.
    Dobre te "przykazania". Przypomniały mi mnie-dziecko.

    OdpowiedzUsuń

 
©KAERU 2010
Wszystkie prawa zastrzeżone Sałyga